Wachttijden in de zorg
Het OMC Zaandam maakt zich sterk door ieder patiënt optimale oogzorg met korte wachttijden te bieden. Hoe deze korte wachttijden tot stand komen? Lees gauw verder! Ter verduidelijking: acute oogzorg kent natuurlijk geen wachttijden!
Actuele toegangs- en wachttijden
Specialist | Wachttijd |
---|---|
Oogarts | 8 kalenderdagen |
Orthoptie | 12 kalenderdagen |
Aanvullende onderzoeken | 2 kalenderdagen |
Contactlensspecialist | 14 kalenderdagen |
Second opinion (afhankelijk van de indicatie) | 55 kalenderdagen |
CBR-keuring | 30 kalenderdagen |
Wachttijd behandelingen | |
Staaroperatie (na consult) | 36 kalenderdagen |
Ooglidcorrectie (na consult) | 300 kalenderdagen |
Actueel per 6 januari 2021
Actuele toegangs- en wachttijden per zorgverzekeraar
Eerste polikliniekbezoek | Staaroperatie (na consult) | |
---|---|---|
Zilveren Kruis / Achmea | 8 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
Centrale Verzekeringseenheid | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
Coöperatie VGZ | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
Menzis | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
DSW | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
ASR | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
Caresq | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
Zorg en Zekerheid | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
ONVZ | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
ENO | 14 kalenderdagen | 36 kalenderdagen |
Actueel per 6 januari 2021
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht zorginstellingen om de wachttijd te communiceren.
Wachttijdinformatie volgens format NZa
20210106 Wachttijden-actueel-per-06-01-2021
Bekijk hier de Regeling Wachttijden en wachttijdbemiddeling medisch specialistische zorg – NR/REG-1823
Regeling Wachttijden en wachttijdbemiddeling medisch specialistische zorg – NRREG-1823a
Stand van zaken onderhandelingen 2021
Via onze telefonie komen op het moment flink wat vragen omtrent de stand van zaken betreffende de onderhandelingen 2021 en of wij met de zorgverzekeraars nou wel of geen contract hebben afgesloten. Het OMC Zaandam wil voorop stellen dat het uitgangspunt is, net zoals alle voorgaande jaren, met alle zorgverzekeraars voor het jaar 2021 een contract af te sluiten.
In onderstaande tabel vindt u de actuele status van de onderhandelingen 2021 per 6 januari 2021.
Status onderhandelingen 2021 | Verwachting onderhandelingen 2021 | |
---|---|---|
Zilveren Kruis / Achmea | In onderhandeling | Contract getekend voor eind januari 2021 |
Centrale Verzekeringseenheid | In onderhandeling | Contract getekend voor eind januari 2021 |
Coöperatie VGZ | Overeenstemming bereikt en contract getekend voor 2021 | - |
Menzis | Contract getekend voor eind januari 2021 | Contract getekend voor eind januari 2021 |
DSW | Overeenstemming bereikt en contract getekend voor 2021 | - |
ASR | In onderhandeling | - |
Caresq | Overeenstemming bereikt | Contract getekend voor eind januari 2021 |
Zorg en Zekerheid | Overeenstemming bereikt | Contract getekend voor eind januari 2021 |
ONVZ | In onderhandeling | - |
Eno | Overeenstemming bereikt | Contract getekend voor eind januari 2021 |
Actueel per 6 januari 2021
Uitleg
Het Nederlandse zorgstelsel is gericht op een optimale behandeling van alle verzekerde patiënten. Hulpverlening op korte termijn is echter niet vanzelfsprekend, omdat patiënten met een urgente aandoening altijd voorgaan. De diagnostiek en de behandeling kosten daarnaast ook aardig wat voorbereidingstijd. Daarnaast is het van belang dat er een beperkte planningslijst wordt gehanteerd in geval van een oogoperatie.
De vraag naar zorg groeit, maar financiële middelen zijn beperkt door het overheidsbeleid. Hierdoor ontstaat het gevaar dat de wachttijden voor niet-acute behandelingen in medische instellingen zullen gaan oplopen. Het OMC probeert dit als zelfstandige oogkliniek te voorkomen, door patiënten binnen een zo kort mogelijke termijn te helpen. Dit wordt gerealiseerd door ruime openingstijden en een efficiënt afsprakensysteem. Daarnaast hebben wij de capaciteit voor oogoperaties uit kunnen breiden dankzij de ingebruikname van onze moderne operatiekamer eind 2012.
Bent u toch van mening bent dat uw afspraak nog te lang duurt, geef dit dan aan ons door. Wanneer wij u niet tijdig kunnen helpen, neem dan contact op met de zorgbemiddelaar van uw ziektekostenverzekeraar. In dit kader is het van belang te weten dat de overheid richtlijnen heeft opgesteld voor de wachttijden voor niet –acute zorg, de zogenaamde Treeknorm.
Het OMC Zaandam is 6 dagen per week geopend (maandag t/m zaterdag). Via onze telefonische afsprakenservice (075-614 06 62), kunt u de gemiddelde wachttijd voor niet acute oogzorg opvragen.
Het OMC Zaandam stelt alles in het werk om de wachttijden voor consulten en operaties zo kort mogelijk te houden. Aangezien het een en ander nauw samenhangt met beschikbaar gestelde budgetten door zorgverzekeraars, is het OMC Zaandam afhankelijk van de afspraken die zij met ons willen maken.