Wist u dat…

…het OMC Zaandam gevestigd is in de voormalige brandweerkazerne aan de H. Gerhardstraat aan het einde van de Peperstraat te Zaandam? Onderstaand vindt u de verdere contactgegevens van het OMC Zaandam en de benodigde informatie voor het maken van een afspraak.

De medewerkers van Oogheelkundig Medisch Centrum (OMC) Zaandam doen hun uiterste best om u goede zorg en hulp te bieden. Toch kan het zijn dat u achteraf niet volledig tevreden bent over een behandeling. Aan uw opmerkingen of klacht wordt een groot belang gehecht. Allereerst omdat Oogheelkundig Medisch Centrum (OMC) Zaandam het belangrijk vindt, dat u geheel tevreden bent. Daarnaast biedt dit de mogelijkheid om de zorgverlening te verbeteren.

Voorleggen aan uw zorgverlener

Wanneer u niet geheel tevreden bent over een behandeling, is het raadzaam hier niet mee rond te blijven lopen. Veel klachten zijn gebaseerd op miscommunicatie of een verschillend verwachtingspatroon. Uw zorgverlener stelt het in zo’n situatie op prijs, dat u contact opneemt met degene die u heeft behandeld, zodat hij of zij in de gelegenheid is om uw onvrede weg te nemen. De ervaring heeft geleerd dat een groot deel van de klachten op deze manier verholpen kan worden.

Klachtenfunctionaris

Mocht u er samen met uw zorgverlener niet uitkomen, dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris is een onafhankelijke professionele bemiddelaar, die samen met u en uw zorgverlener kan werken aan een oplossing. Wanneer u een klacht indient, wordt ernaar gestreefd om binnen 6 weken tot een oplossing te komen.

Indien u contact wilt opnemen met de klachtenfunctionaris, dan kunt u uw klacht schriftelijk indienen. Dit kan per e-mail klachtenfunctionaris@omczaandam.nl of per post.

Geschillencommissie

Indien u er samen met de klachtenfunctionaris en uw zorgverlener niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is een onafhankelijke organisatie die een uitspraak doet over de gegrondheid van een klacht, in bepaalde gevallen kan de geschillencommissie een schadevergoeding toekennen.

Uw zorgaanbieder heeft voor het behandelen van geschillen een overeenkomst gesloten met Stichting Geschillencommissie EZa. De geschillencommissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en twee leden van wie één met een medische achtergrond. Wanneer een geschil wordt ingediend zal onderzoek worden gedaan naar de oorzaken van de klacht. Afhankelijk van de aard van het geschil wordt door de voorzitter bepaald hoe de commissie tot een uitspraak komt.

Meer informatie over de werkwijze van de geschillencommissie kunt u vinden op de website www.geschillencommissie-EZa.nl. Tevens staat hier informatie over hoe u een geschil kunt indienen.

Tot slot

Houdt u tot slot nog rekening met de volgende punten:

  • Uw zorgverlener vindt het belangrijk dat u tevreden bent over zijn geleverde zorg. Wanneer u open bent over uw ervaringen, helpt u uw zorgverlener om dit doel te realiseren.
  • Het samen met een klachtenfunctionaris werken aan het oplossen van uw klacht, zorgt er niet voor dat uw recht tot het indienen van een geschil vervalt.
  • Mocht u een geschil indienen, dan dient u rekening te houden met een termijn van 6 maanden waarbinnen de geschillencommissie tot een uitspraak komt. U wordt in dat geval verzocht om de geschillencommissie inzage te geven in uw medisch dossier.

In deze brochure leest u wat u kunt doen met uw klacht of opmerkingen.

PDF

Klachtenregeling zorgaanbieder

Veilig Incidenten Melden (VIM)

Het OMC Zaandam is een zelfstandig behandelcentrum dat altijd in beweging is. Dagelijks bezoeken en gebruiken grote hoeveelheden patiënten, begeleiders, leveranciers en ook medewerkers het gebouw.

Nu kan het zo zijn dat u tijdens uw bezoek bijvoorbeeld tegen een (in uw ogen) onveilige situatie aanloopt, dan willen wij u de gelegenheid geven om dit aan ons te melden. Dit zodat wij de situatie kunnen oplossen en voorkomen in de toekomst.

Hiervoor hebben wij de volgende procedure; via het e-mailadres klachtenfunctionaris@omczaandam.nl kunt u uw bevinding aan ons toezenden. Vermeld de datum van uw bezoek aan het OMC Zaandam en beschrijf in korte bewoording de situatie. We zullen u per e-mail van een reactie voorzien met hierin een eventuele oplossing voor de situatie.

We zijn binnen het OMC Zaandam dagelijks bezig om zowel de zorg, als de patiëntervaring zo optimaal mogelijk te maken. Helaas kunnen wij en zien wij niet alles, daarbij kunt u ons helpen. Alvast bedankt.

Vragen en antwoorden over het coronavirus

Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus en de berichtgeving van de Rijksoverheid, de NOG en onze branchevereniging ZKN, hanteren wij de afgegeven adviezen en voorzorgsmaatregelen.

Vanaf dinsdag 1 december 2020 a.s. is het dragen van een mondkapje bij het betreden van de kliniek voor iedereen vanaf 13 jaar en ouder verplicht. Dit is lijn met de aangekondigde maatregelen in de persconferentie van 17 november 2020 jl. aangaande de verplichting tot het het dragen van een mondkapje in openbare ruimten. 

De verplichting tot het dragen van een mondkapje geldt naast alle andere voorzorgsmaatregelen die reeds zijn getroffen en van groot belang zijn om het coronavirus in te dammen en onder controle te krijgen. Door mee te werken aan alle voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus kunnen wij de oogzorg binnen OMC Zaandam bereikbaar houden voor iedereen die in deze bijzondere tijd oogzorg nodig heeft!

Binnen het OMC Zaandam wordt de 1,5 meter afstand norm zo goed mogelijk nageleefd en worden alle reeds getroffen (hygiëne-) maatregelen in acht genomen. Dit betekent concreet dat het OMC Zaandam werkt met een aangepast schema waarin

- elke dag minimaal twee oogartsen poli spreekuur hebben met ondersteuning van onze praktijkassistentes, basisarts, en technisch oogheelkundige assistentes;
- elke dag minimaal een volledig OK programma wordt gedraaid;
- daar waar mogelijk worden de postoperatieve patiënten voor hun consult thuis gebeld door de operateur.

Dit betekent dat u met ons contact kan opnemen voor het maken van een afspraak. Dit kan via het e-mailadres contactmail@omczaandam.nl of door te bellen naar 075 614 0662.

De coronamaatregelen kunnen verschillende gevolgen hebben, zoals dat op de dag van de afspraak of een vervolgafspraak wordt ingepland bij een andere arts dan u gewend bent. Wij vragen u hier uw medewerking en begrip in.

Daarnaast zijn begeleiders niet welkom in het pand. Dit om zoveel mogelijk de 1,5 meter afstand te handhaven en om zo veel mogelijk patiënten te kunnen ontvangen.  Heeft u een (medische) urgentie en is het meenemen van een begeleider noodzakelijk? Dit dient vóór uw afspraak bij ons bekend te zijn.

Tevens verzoeken wij u om niet vroeg op uw afspraak te verschijnen. Houd u aan de aangegeven tijden om drukte in de kliniek te voorkomen. Indien u toch te vroeg bent, zullen wij u verzoeken om buiten de kliniek te wachten.

Twijfelt u of een afspraak doorgang kan vinden, stuurt u ons een e-mail naar contactmail@omczaandam.nl.

Zie voor verdere informatie onze coronapagina. 

Aangepast op vrijdag 20 november 2020 jl., 18:50 uur

Tekstgrootte
Contrast